Un blog despre Religie și ora de Religie. Din dragoste de Dumnezeu. Materiale didactice, fișe de lucru, manuale școlare.
Pagini
- Pagina de pornire
- Forum dedicat Orei de Religie (Portalul profesorului de Religie)
- Blogul de Religie
- Didactica Ortodoxă
- Blog Hrab Alexandru
- Linkuri educație
- Puzzles
- Pagina dedicată Sfântului Nicoale
- Povești moralizatoare
- Materiale Nașterea Domnului
- Materiale Învierea Domnului
- Softuri educationale
- Filme
- Pelerin în Țara Sfântă
- Să-i ajutăm pe cei în suferință
- Desene animate din 1990-2000: Marcelino pan y vino
- Desene animate din 1990-2000: Marcelino pan y vino S02
- Carti
- De pe net adunate și înapoi la lume date
Materiale pe clase
Faceți căutări pe acest blog
duminică, 17 februarie 2019
sâmbătă, 9 februarie 2019
MALL-URI ȘI CATEDRALE - Sorin IVAN
MALL-URI ȘI
CATEDRALE
Când se fac
mall-uri, unul lângă altul, nimeni nu simte că ar fi vreo problemă pentru
existența noastră comunitară și națională, nimeni nu se exprimă într-un fel sau
altul, nimeni nu-și pune întrebări fundamentale. Când o clădire monumentală cum
a fost Casa Radio, proiectată să devină Muzeul Național de Istorie, a fost
tăiată în două (operă de distrugere remarcabilă ea însăși, din punct de vedere
tehnic) pentru a fi construite două mall-uri gemene, nimeni n-a zis nimic.
Acum, o clădire care ar fi putut deveni emblematică pentru civilizația noastră
– chiar dacă a fost construită în comunism, nu comunismul a zidit-o, ci tot
poporul acesta –, de fapt cele două clădiri rezultate din operația chirugicală
de tăiere și separare zac în ruine, devalizate de marmură, fier și toate
materialele care au putut fi valorificate între timp. (În paranteză: cine a
permis să se întâmple această tragedie?) Când apar, peste noapte, noi și noi
imense hangare strălucitoare pline cu mărfuri și hrană, faptul semnifică un nou
progres al societății de consum, al creșterii nivelului de trai și al calității
vieții... http://www.tribunainvatamantului.ro/mall-uri-si-catedrale/
sâmbătă, 26 ianuarie 2019
Ce înseamnă să devenim sfinți? - clasa a IV-a
Pentru
ora de Religie Ortodoxă, la clasa a IV-a, există lecția Calea spre Dumnezeu,
deschisă tuturor oamenilor. Unul din manualele de Religie, Benga, Cristina, Ciachir,
Aurora, Ghițiu, Mihaela, Niculae, Ioana, Religie. Cultul Ortodox. Manual pentru clasa a IV-a, semestrul I,
ed. Corint, București, 2017, la pagina 37, cuprinde câteva idei pe care elevii
să le noteze în caiețel.
De la
aceste idei, am încercat să creez un filmuleț și o fișă ca informațiile să fie
mai bine asimilate de elevi.
Fișa este pe formatul A5 ca la
imprimantă să poată fi scoase două pagini pe o foaie.
De ce
l-am ales pe Sfântul Nicolae? Pentru că, după părerea mea, este sfântul cel mai
iubit de copii.
Fișa se găsește aici word: https://app.box.com/s/s6imehlsgfwlsewi5zswgf4oewbhgbi1
Fișa se găsește aici pdf: https://app.box.com/s/c6teqxese9lp1kih7172ea1x1xigqggm
vineri, 4 ianuarie 2019
Dezbatere Republica: Aș lucra într-o școală de stat, dacă.../ Lucrez într-o școală de stat pentru că…
Citesc site-ul REPUBLICA și mi- a atras atenția un articol
scris de doamna Alexandra Anton:
Aș lucra într-o școală de stat, dar
cu următoarele condiții:
1. Directorul să-mi fie
partener, nu șef, să fie un exemplu de profesionalism și integritate.
Vreau să-l pot vedea predând, să predau în echipă cu el (nu contează dacă
predăm aceeași materie sau nu) și să mă mentoreze când am nevoie. Același
director să pună sarcinile administrative pe locul trei, după copii și
profesori. L-aș susține oricând să nu lucreze pentru hârtii, ci pentru copii, să
susțină o atmosferă relaxată, dar cu preocupare reală pentru calitate! Să nu-i
cerem permisiunea pentru fiecare decizie, ci să ne consultăm permanent – noi să
avem încredere în el și el în noi! Să ne creăm propriul set de reguli, să ne
asumăm responsabilitatea de a face din școala noastră un loc în care învățăm
continuu.
2. Inspectorii și ARACIPul să
reducă la minim stratul de hârtii, să aibă echipe de profesioniști care
lucrează cu copiii, profesioniști cu o inteligență emoțională peste medie. Să
vină în școli când sunt solicitați și să ofere sprijin. Să nu mai existe
controale, plocoane, aere de superioritate în fața profesorilor – să eliminăm
inspectorul care vine la teatru în loc să vină la școală: aranjat și coafat, pe
tocuri/cu papion și cu rujul până la urechi, în vreme ce elevii aproape că nici
nu suflă. Școala e pentru copii. Nu pentru directori, profesori, inspectori sau
miniștri. Școala e pentru copii! (niciodată nu voi spune acest lucru de
suficient de multe ori)
3. Copiii să învețe într-un
singur schimb și numai dimineața, școala să fie mereu curată, dotată
cu tot ce e necesar și un mediu sigur și plăcut pentru toți. Să putem găzdui
evenimente pentru comunitate ori de câte ori este necesar, cluburi pentru
copii, părinți și bunici. Să putem celebra reușitele alături de copii,
profesori, părinți – să dăm petreceri, să organizăm spectacole, să strângem
fonduri pentru orice nevoie identificată. Școala este doar o societate la scară
mai mică.
4. Să existe buget pentru
specialiști (psihologi, logopezi, profesori de sprijin și asistenți)
care oferă sprijin punctual copiilor și profesorilor. Dacă observ că unii
copii/colegi au dificultăți să nu mă împiedic de hârtii și restricții de buget.
Dacă intervenim rapid putem evita probleme mai mari mai târziu.
5. Să predau fără limitări:
să pot ține ușa clasei deschisă, iar zgomotul produs de învățare să nu
deranjeze pe nimeni (mai ales direcțiunea), să-mi pot desfășura orele de
engleză oriunde (pe hol, în sala de sport, în curte, la muzeu, pe stradă) și
oricând (mă sugrumă ideea de săptămână altfel – o săptămână e prea puțin și
mult prea standardizată pentru gusturile mele), iar cu toate astea să nu se
considere că vreau să ies în evidență cu ceva. O fac pentru copii, cu acordul
lor și chiar ca urmare a dorințelor pe care ei și le exprimă.
6. Să pot decide singură care
sunt nevoile de pregătire continuă, să pot identifica furnizori de cursuri
și costurile să fie acoperite de școală. Nu vreau credite, nici măcar diplomă,
vreau ca cei care vor să-mi verifice pregătirea să mă vadă predând. Mi-ar
plăcea să discut nevoile mele de pregătire cu colegii și să ne specializăm pe
subgrupe, apoi să facem schimb de cunoștințe. O echipă în cancelarie va ști să
inspire spiritul de echipă printre copii.
7. Să colaborez cu profesori
din alte școli, să ne vizităm, să facem proiecte împreună, să ne sprijinim
în găsirea de soluții creative și sustenabile pentru comunitățile noastre,
pentru țară. Să-i învățăm să gândească global și să acționeze local – ei sunt
viitorul nostru.
8. Să pot combina materia mea
cu alte materii, după interesele copiilor – muzică și engleză, sport și
engleză, istorie și engleză, orice și engleză. Câtă vreme copiii vor comunica
fluent în limba engleză și nu vor avea teama de a greși pentru mine e o mare victorie.
9. Vreau să decidem cum ne notăm
copiii – o notă pe semestru e suficientă, copiii să se concentreze pe
învățare autentică, nu pe note. N-o să-i întrebe nimeni ce note au luat, mult
mai important e ce știu! Aș putea combina lejer evaluarea formativă (feedback,
auto-evaluare, evaluare între colegi) cu evaluarea sumativă (o notă la finalul
semestrului) , astfel încât fiecare copil să știe care este nivelul lui și ce
are de făcut pentru a continua creșterea. Să-mi pot evalua copiii obiectiv, cu
sprijinul celorlalți profesori din echipa școlii.
10. Să simt că e întotdeauna
timp pentru ce contează: să mă pregătesc, să cresc continuu, să ascult
părerile comunității noastre. Să nu mă mai simt hăituită de propria profesie.
În aceste condiții, cu siguranță n-aș
fi singura care ar intra în sistem. Nu, nu e un gând prea îndrăzneț. Poate fi
un proiect pilot într-o școală, poate fi testat și măsurat de cercetătorii
facultăților de profil din România. Dacă funcționează, dăm vorba mai departe.
Dacă nu, vedem unde scârțâie și mai reglăm. Mi-e greu să cred că nu s-ar
găsi școli și profesori care să încerce o altfel de abordare, iar dacă și
ISJ-urile și ARACIPul s-ar mobiliza, chiar nu văd ce ne mai lipsește!
Ce credeți, merită efortul?
Însă
ca un răspuns la articolul mai sus citat, doamna Claudia Chiru, și-a așternut, în
oglindă, condițiile care stau la baza alegerii dânsei „conștiente și asumate” de
a lucra în învățământul de stat din România:
Inspirată fiind de rândurile
scrise de Alexandra Anton aștern și eu, în oglindă, condițiile
care stau la baza acestei alegeri conștiente și asumate.
Lucrez într-o școală de sat pentru
că:
·
Directorul îmi este partener și nu șef ori
de cate ori merg către el într-o manieră constructivă și îi dau soluții, nu
probleme de rezolvat. Fiind o școală mare cu aproximativ 2600 de elevi, echipa
de profesori pe ambele cicluri este de circa 100 de capete luminate, iar
personalul TESA care deservește această sută de oameni este reprezentat de
cifra 7, așa că… vă puteți imagina că directorul care este ajutat de încă 3
adjuncți numai mie nu stă să-mi pregătească terenul. Desigur, mi-ar plăcea să
fie altfel, însă până una alta aceasta este realitatea și mi-am demonstrat de
nenumărate ori că dacă vreau să fac ceva este suficient să anunț că vreau să
fac și nu mă va împiedica nimeni. De aceea am devenit un “one man show” foarte
bun, mi-am dezvoltat abilitățile de lider și manager de proiect, performer și
evaluator. Adică eu centrez cu mingea mea și tot eu apăr poarta în care am
centrat cu propria minge, apoi fug repede în tribună și mă încurajez cu bannere
gândite, desenate și executate de mine, lipite și ținute tot de mine. Super
tare, nu? Credeți că mă pot plictisi vreodată?
·
Inspectorii și ARACIP-ul culeg ceea ce
seamănă, adică ori de cate ori vin la mine mă găsesc cu hârtiile în regulă, pot
completa aceste hârtii foarte repede, am o imaginație bogată datorită
exercițiilor zilnice din categoria “one man show”, așa că pentru mine este
foarte simplu să bifez documentele necesare și să le așez într-un dosar cu șină
în ordinea pe care o respectăm de 20 de ani încoace. Îmi ia fix 5 minute zilnic
acest lucru, mi-am propus și am reușit să respect actualizarea constantă a
acestui dosar, la modul că imediat după o activitate, pac, așez și hârtia în
dosar, proba la perete și poza pe Facebook. Este o procedură standard, la fel
ca cea de îmbarcare a pasagerilor și de citire a vocilor.
·
Din fericire eu și elevii mei învățăm în
schimbul de dimineață și după noi nu intră altă clasă, așa că… nu am sugestii
de făcut și nici obiecții la acest punct, sper să mă țină cât mai mult această
situație, așa că… țineți-mi pumnii, vă rog, este doar o chestiune de noroc.
Avem o sală de spectacole încăpătoare unde putem desfășura cu programare orice
activitate pe care ne-o dorim, oricând ne putem organiza pentru a strânge
fonduri și pentru a sprijini o cauză, repet, mă pot organiza ori de câte ori
doresc, nimeni nu mă împiedică, iar sala de spectacole poate fi oricând
definită ca fiind un spațiu creativ cu arii tematice sau o pajiște cu iarbă și
flori.
·
Îmi doresc să existe buget pentru
specialiști! Ceea ce-mi trece prin cap în acest moment este tot “one man show”
căci tu te faci bine singur cu propriile resurse și atunci când nu mai poți te
scuturi ca Harap-Alb și o iei de la capăt. Aceasta este frumusețea
antreprenoriatului în educația de stat. Aceasta este puterea de care dispun și
pe care o pun în slujba elevilor mei. Anduranța îmi este pusă zilnic la
încercare și de aici imaginația și creativitatea mea nu cunosc limite, se
reînnoiesc și renasc din propria cenușă ori de câte ori este necesar. Elevul
meu mă vede făcând aceste slalomuri zilnic, de aceea învață din ce vede, nu din
ce spun eu că ar trebui să vadă. We’re in this together și învățăm unii de la
altii. Desigur, sunt situații în care într-o clasă sunt 3, 4, 5 copii
diagnosticați sau nu, recunoscuți sau nu și știu din surse sigure că în acele
clase se trăiesc adevarate traume zilnic, știu din surse sigure că acele
învățătoare sunt bune de dus la Bălăceanca însă ele se încăpățânează să vină
zilnic la școală. Pentru aceste cauze spun că acest punct este primul pe care
ar trebui să-l nominalizăm pentru a fi efectiv reflectat în realitatea
cotidiană, este primul punct la care aș începe ieri să lucrez.
·
Predau fără limitări, am ieșit din linie
și predau experiențial, în echipe, individual, în pereche și integrat, acolo
unde este necesar, alternez rolurile de transmițător și facilitator în funcție
de nevoile elevilor mei pe care îi cunosc și cu care am o relație care este mai
presus de orice pe lumea aceasta, țin ușa clasei deschisă oricând simt nevoia,
am chiar o ușă modernă cu o fâșie de geam inserată peste care nu am lipit nimic
în încercarea de a bloca accesul vizual. Merg în parc cu elevii și fac
minunatul dosarul care conține acordul scris al părinților, acordul elevilor și
acordul direcțiunii, strâng semnături de la părinți și mi-am perfecționat un
sistem super eficient de comunicare cu părinții, mă filmez în timpul actului
didactic și mă laud cu asta prin intermediul canalului meu de YouTube, FEDEx –
Claudia Chiru și pe pagina mea de Facebook. Majoritatea oamenilor care mă
urmăresc sunt de părere că fac aceste demersuri pentru a-i inspira și pe alții,
iar un procent mic sunt de părere că mă laud și chiar m-ar arde pe rug în piața
publică. Ambele opinii sunt valoroase pentru mine și ambele îmi dau ocazia să reflectez
asupra propriilor comportamente și sentimente și de aici îmi iau singură ocazia
să-mi îmbunătățesc performanțele și viața profesională.
·
Decid singură care-mi sunt nevoile de
pregătire continuă și fac o selecție la sânge a cursurilor și a oportunităților
de perfecționare prezente pe piața românească. Pentru a mă atrage pe mine la un
curs de orice fel este nevoie de mult profesionalism dovedit în mai multe
situații și de-a lungul unei perioade semnificative. Dacă aleg să merg la un
curs sunt un elev exemplu și mă implic 100%. Sigur plec din acea sală cu cel
puțin 3-4 idei zilnic și sigur merg și aplic imediat ceea ce am învățat. Dacă
un curs cu plată îmi atrage atenția, strâng bani și merg orice s-ar întâmpla,
sunt convinsă că în educație cursurile pe fonduri sau cele prost platite au o
calitate îndoielnică, așa că prefer să plătesc o sumă acceptată ca fiind
satisfăcătoare de profesorul livrator pentru a fi sigură că nu voi face turism.
·
Colaborez cu profesorii din alte școli și
cu orice instituție sau companie îmi face cu ochiul pentru că vreau să fac
acest lucru, este suficient să mă prezint la ușă și să mă dai afară pentru că
sigur voi intra pe geam, cred că am spus totul.
·
Combin pedarea-învățarea-evaluarea cu
limba engleză pentru că folosesc tehnologia și e oarecum inevitabil. În plus,
le dau elevilor mei fișe și provocări în limba engleză, sunt de părere că limba
engleză se poate integra într-un mod natural, este a doua limbă a noastră a
tuturor, este trecutul, prezentul și viitorul.
·
Fac tot soiul de combinații de modalități
de evaluare și autoevaluare. Copiii știu întotdeauna de unde au plecat, pe unde
au mers și unde au ajuns. Fiecare își compară performanțele cu propriile
standarde și folosesc propriul punct de plecare în călătoria învățării,
calificativele sunt personale și spațiul este bine delimitat, fiecare elev își
știe parcursul și evoluția. Tot așa funcționez și eu, mă interesează să aflu ce
știu eu să fac și ce pot îmbunătăți înainte să trag cu ochiul la vecinul și să
oftez. Niciodată nu știu suficient și niciodată nu știu toate răspunsurile,
chiar fac greșeli în fața elevilor și învăț cot la cot cu ei.
·
Simt întotdeauna că este timp pentru ce
contează pentru că mă asigur că ceea ce fac contează. Este un protocol pe care
l-am învățat în anii în care am zburat. Contează ceea ce faci doar dacă te
asiguri tu că cei de lângă tine înțeleg importanța a ceea ce faci. Protocolul
zice că este responsabilitatea mea să construiesc o comunitate și să îi învăț
pe copii ce înseamnă conștientizarea situațională. Dacă ei nu sunt interesați
înseamnă că eu nu am reușit să comunic corect și această situație este încă o
oportunitate de îmbunatățire și de începere da capo cu acțiuni diferite care să
genereze rezultate diferite.
În lumina celor spuse mai sus vă
invit să vă rebranduiți și să intrați în sistem, dacă vă doriți schimbarea
pentru că eu știu sigur că schimbarea începe cu MINE, continuă și se termină cu
MINE.
Pentru a mă asigura că sunt înțeleasă
subliniez că singura scăpare pe care o am sunt EU și EU îmi pot face viața mai
frumoasă și importantă, EU pot lasa în urmă o amprentă care să-i asigure fiului
meu o lume mai bună și EU dețin un rol super important, asumat și crescut cu
bună știință deoarece… “Copilul construiește adultul și nu există om care să nu
fie creat de către copilul care a fost cândva.” (Maria Montessori, “Mintea
absorbantă”) – Înțelegeți acum importanța meseriei mele? Înțelegeți profunzimea
implicării și amplitudinea impactului? Înțelegeți de ce mă expun și sunt
pregătită să fiu arătată cu degetul? Înțelegeți de ce merg înainte și ies din
linie?
Citind cele două analize, cred că
fiecare dintre noi poate să își extragă „ideile principale” în așa fel încât actul
educațional să fie realizat la clasă în condiții optime.
miercuri, 2 ianuarie 2019
Sfatul animalelor din Ajunul Bobotezei
Sfatul animalelor din Ajunul
Bobotezei
Se
povesteşte că la Facerea Lumii, Dumnezeu a îngăduit animalelor să aibă o zi de
împăcare şi de sfătuire în ziua de Ajunul Bobotezei, când Domnul Iisus Hristos
Sa va boteza.
Anul
acesta de Ajunul Bobotezei lucrurile s-au petrecut astfel: dându-se rând vulpii
să vorbească, aceasta a spus:
-
Onorată adunare, cu durere vă aduc
vestea că toate minciunile şi vicleniile mele nu
mai fac două parale, deoarece oamenii mă întrec de o
mie de ori.
Adunarea
tăcu, semn că aprobat cele spuse de vulpe. Venind rândul porcului mistreţ
acesta grăi:
-
Are dreptate cumătra vulpe, căci în ziua
de azi, oamenii ne-au întrecut pe noi,
animalele sălbatice. Pe mine oamenii mă batjocoresc,
zicându-şi „porcule”, dar ei sunt mai porci decât mine, căci vorbesc cele mai
porcoase cuvinte şi nu mai au nicio ruşine!
Adunarea
încuviinţă părerea porcului şi dădu cuvântul lupului, care zise:
-
Vai, ce vorbe rele zic oamenii, şi fapte
rele fac, încât mi-e ruşine mie a le gări. Şi
se spune că noi suntem răpitori, dar unii oameni fac
mult mai rău decât noi; toată ziua nu fac altceva decât să se înşele unii pe
alţii. Unul se plângea odată, că nu mai are timp să se odihnească de atâtea beţii,
bătăi şi furturi.
Adunarea
aprobă cele spuse cumătrul lup şi dădu rândul la cuvânt lui Moş Martin, care
grăi astfel:
-
Care va să zică, eu sunt bătrân şi
cunosc bine pe om; că omul a mi greşit pe ici, pe
colea, este bine să i se treacă cu vedere, că, de. Cum
spune şi sfânta Carte, omul e supus greşelii şi dacă-şi cere iertare şi nu mai
face rău, Dumnezeu îl iartă. Dar să facă atâtea păcate mari, să se ucidă între
ei, sau mai rău, femeile să-şi omoare pruncii nenăscuţi, la noi, în rândul
animalelor nu s-a pomenit aşa ceva, încât ,ă îngrozesc şi nu-i a bună! O ştiu
de la un vânător care citea cu voce tare dintr-un ziar de câte grozăvenii se
pot ţine oamenii: bătăi, certuri, înjurături, vorbe ruşinoase, calomnii,
omoruri şi câte altele. Eu, care am apucat oameni care se respectau se ajutau,
vorbeau lucruri frumoase, mergeau la biserică şi păstrau poruncile lui Dumnezeu,
acum mă îngrozesc de ce aud că fac oamenii între ei.
Adunarea
aprobă cu durere şi fiecare avea lacrimi în ochi pentru fiinţa omenească căzută.
Astfel
s-a terminat adunarea şi sfatul de judecată al animalelor din Ajunul Bobotezei
din acest an. Dar oare, pentru ce am ascultat noi această poveste? Dacă
povestea cu sfatul animalelor reflectă o stare închipuită, neadevărată, a lumii
de azi, atunci cu toţii trebuie să ne bucurăm, dar dacă această povestire nu
este o născocire, ci o stare adevărată a noastră a oamenilor care trăim azi,
trebuie să ne dea de gândit adânc şi să ne schimbăm viaţa din temelie, mergând
pe drumul adevărat arătat nouă de Hristos, care este Calea, Adevărul şi Viaţa
în vecii vecilor!
(Istorioare moral-religioase,
antologie alcătuită de pr. V Dobrescu)[1]
[1] Daruri pentru tot anul - 12 istoriase cu şi
despre virtuţile creştine -, antologie alcătuită, prefaţată şi postfaţă de
Laura Chîlnicean, ed. Icona, Arad, 2012, pp. 24-27
loading..
marți, 1 ianuarie 2019
Ministrul Educaţiei nu renunță la ora de religie: Profesorii trebuie să-i înarmeze pe copii cu valori morale
Ministrul Educaţiei nu renunță la ora
de religie:
Profesorii trebuie să-i înarmeze pe copii cu valori morale
Într-un
interviu pentru HotNews.ro, Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a
anunțat că prin noua lege a educaţiei nu va renunţa la ora de religie și va
cere să se insiste asupra valorilor morale în actul educațional.
„Eu
asta le cer profesorilor de la religie: să-i înarmeze pe aceşti copii cu aceste
valori morale”, a afirmat Ecaterina Andronescu care apoi a completat că „fără
aceste valori societatea nu are cum să fie o societate confortabilă pentru
fiecare dintre noi”.
„Cred
că ora de religie trebuie să se centreze pe principiile morale pe care orice om
trebuie să le aibă ca şi achiziţie din şcoala lui. Sunt atât de multe pilde,
atât de frumoase, din care copiii învaţă că trebuie să-l tolerezi pe celălalt,
că trebuie să fii bun, că trebuie să fii generos”, a spus Ministrul Educaţiei.
Totodată,
Ecaterina Andronescu a subliniat că ora de religie se ocupă de sufletul
copilului, iar „preoţii sunt profesori de suflet”.
„Să
ştiţi că sunt atât de mulţi preoţi care fac lucruri dumnezeieşti. Cum este cel
de la Valea Plopului, care creşte 400 şi ceva de copii sau din Teleorman sau
din Suceava. Adică nu putem să spunem că preoţii nu pot să fie profesori buni,
pentru că sunt profesorii de suflet”, a spus Ecaterina Andronescu pentru
Hotnews.
Din
acest an, înscrierea la ora de Religie a elevilor care vor să urmeze această
disciplină se face o dată, pentru toata perioada de școlarizare sau până la
schimbarea opțiunii, si nu anual, așa cum era în anii trecuți.
Ecaterina
Andronescu a fost numit Ministru al Educaţiei în luna noiembrie a anului 2018.
A mai condus Ministerul Educaţiei în perioada 2000-2003, 2008-2009 şi
iulie-decembrie 2012.
Foto credit: Ziarul de Prahova
luni, 24 decembrie 2018
Povestea păsărilor din noaptea Crăciunului
Povestea păsărilor din noaptea Crăciunului
Cine ascultă sau citește cu atenţie o
pildă nu va mai fi niciodată același, fiindcă ea îşi va croi singură drum către
inima lui şi va doborî barierele din calea harului divin. Louis Cassels, un
scriitor american creștin, azi în vârstă de 96 de ani, a scris, cu mult timp în
urmă, o istorioară legată de sărbătoarea Crăciunului. Povestea relatată de el,
în fapt, o întâmplare cât se poate de adevărată, vine să ne transmită un mesaj
simplu și pătrunzător: Adevărului nu i te poţi opune la nesfârșit, decât dacă ești
nesincer ori viclean.
A fost odată ca niciodată un om care
privea Crăciunul ca pe o mare nerozie. Era o persoană integră și binevoitoare,
amabilă cu familia sa, cinstit în relațiile sale cu ceilalți oameni. Dar el nu
credea în ceea ce Biserica propovăduia mai ales acum, în perioada Crăciunului,
anume că Fiul lui Dumnezeu S-a făcut om. Și, de asemenea, era prea corect cu
sine ca să pretindă că da, el totuși crede. „Îmi pare foarte rău că trebuie să
te dezamăgesc”, i-a spus într-una din zilele premergătoare sărbătorii mult
așteptate soției sale, care era o creștină practicantă foarte evlavioasă. „Dar
pur și simplu nu înțeleg această învățătură că Dumnezeu a luat trup omenesc,
făcându-Se la fel ca noi. Nu are nici un sens afirmația aceasta, cel puțin
pentru mine.”
În noaptea de Crăciun, soția și
copiii omului nostru au mers la slujba Liturghiei marelui praznic. Capul
familiei a refuzat să-i însoțească. „M-aș simți ca un ipocrit”, s-a
dezvinovățit. „Mai degrabă voi sta acasă. Dar nu am să dorm, ci voi sta treaz
și vă voi aștepta”.
Curând după ce familia a plecat cu
mașina spre biserică, a început să ningă cu fulgi mari. Bărbatul rămas acasă
s-a dus la fereastră și privea rafalele de zăpadă devenite din ce în ce mai
puternice.
„Dacă este Crăciun, e frumos să avem
unul alb, cu multă nea”, și-a spus ca pentru sine după care s-a întors în
fotoliul său așezat lângă șemineu și a început să-și citească ziarul. Câteva
minute mai târziu a fost luat prin surprindere de o bufnitură. Aceasta a fost
urmată repede de o alta și apoi de o alta.
Prima dată, bărbatul s-a gândit că
cineva trebuie să fi luat la țintă cu bulgări de zăpadă fereastra sufrageriei
unde stătea. Când a ajuns în fața ușii de la intrarea în casă pentru a-și da
seama ce se întâmplase, el a găsit mai multe păsări înghesuite jalnic una
într-alta din cauza viscolului. Fuseseră prinse de vremea rea și în căutare
disperată de adăpost încercaseră să zboare la fereastra unde lumina era
aprinsă. „Nu pot lăsa aceste păsărele să stea afară și să înghețe”, s-a gândit
el. „Dar cum aș putea să le ajut?” Atunci și-a adus aminte de grajdul unde era
ținut poneiul copiilor săi. 'Acest loc va oferi căldura mult așteptată și
adăpostul perfect pentru păsările mele.”
„Dacă aș fi asemenea lor,
aș reuși să le conduc la locul sigur...”
Și-a pus haina și s-a încălțat cu
cizmele, călcând prin zăpada de acum înaltă până la șopron. A deschis larg ușa
acestuia și a aprins lumina. Dar păsărelele nu au vrut să intre acolo. „Doar
mâncarea le va atrage să intre aici”, s-a gândit repede omul. Așa încât
bărbatul s-a întors pe grabă în casă pentru câteva bucățele de pâine pe care
le-a împrăștiat pe zăpada proaspăt așternută, făcând o dâră de firimituri de
acasă până la grajd. Spre mâhnirea lui, păsările nu au luat seama la resturile
de pâine și au continuat să fâlfâie din aripi, neajutorate, în zăpadă. Atunci
omul a încercat să le gonească spre staul umblând și agitând cu mâinile pentru
a le arăta cumva unde trebuie să ajungă. Dar păsările s-au risipit în toate
direcțiile, cu excepția celei dorite de om, grajdul cel luminat și călduros.
„Mă socotesc o făptură ciudată și
înspăimântătoare”, și-a spus în barbă neputincios, „și nu întrevăd cum aș putea
descoperi vreun mod prin care să le fac a avea încredere în mine. Doar dacă aș
fi eu însumi o pasăre, asemenea lor, doar pentru câteva minute, poate că aș
reuși să le conduc la locul sigur...”
Exact în acel moment clopotele
bisericii au început să bată. Omul a stat tăcut pentru un timp, ascultând
clopotele ce aduceau vestea bună a Crăciunului. Atunci el s-a aruncat în
genunchi în zăpadă. „Acum înțeleg”, a șoptit. „Acum am priceput de ce a trebuit
să faci asta, să Te faci om, la fel ca noi.”
Aceasta a fost Povestea de Crăciun
scrisă cu mulți ani în urmă de Louis Cassels, istorioară adevărată care
prezintă într-un mod simplu, dar deosebit de expresiv taina și mesajul Nașterii
lui Hristos în lume.
Să ne gândim la cuvintele Sfântului
Apostol Pavel, care în prologul Epistolei către Evrei scria: „După ce Dumnezeu
odinioară, în multe rânduri și în multe chipuri, a vorbit părinților noștri
prin proroci, în zilele acestea mai de pe urmă ne-a grăit nouă prin Fiul pe
Care L-a pus moștenitor a toate și prin Care a făcut și veacurile”.
Punctul culminant al legăturii
Creatorului cu omul în Vechiul Testament a fost atins atunci când Dumnezeu a
întocmit Legământ cu Moise, dând Legea pe Muntele Sinai. Dumnezeu Însuși S-a
făcut părtaș acestui Legământ pentru noi, iar noi ne-am alăturat lui. Dar
oamenii au păcătuit în continuare, încât Dumnezeu a ridicat profeți pentru a-i
chema înapoi de la păcat, dar numai puțini au dat atenție trimișilor
Divinității. Printr-unul dintre profeții de dinainte de Hristos, Osea, Dumnezeu
spune că Israel a ajuns asemenea unei soții necredincioase care a săvârșit
adulter mergând după dumnezei mincinoși. De-a lungul atâtor veacuri până la
Hristos, Dumnezeu ne-a căutat cu iubire nesfârșită, dar noi am necinstit
Legământul făcut cu El. Pentru aceea Ziditorul a fost nevoit să facă un alt
Legământ, veșnic, cu umanitatea și „S-a făcut trup și S-a sălășluit între noi
și am văzut slava Lui, slavă ca a Unuia-Născut din Tatăl, plin de har și de
adevăr” (Ioan 1, 14).
Hristos, locul unde
Dumnezeu este în maximă unire cu umanitatea
Mântuitorul Și-a vărsat sângele ca să
ne convingă o dată pentru totdeauna să primim invitația de a redeveni poporul
Lui. Căci pentru Sine ne-a chemat din neființă, spre a ne împărtăși de El, Care
este Calea, Adevărul și Viața. Iisus Hristos este locul unde Dumnezeu Se află
în maximă unire cu umanitatea.
Respingerea de acum a acestui Nou Legământ
înseamnă păcatul refuzului suprem al iubirii lui Dumnezeu de care vorbește și
Sfântul Evanghelist Ioan: „În lume era și lumea prin El s-a făcut, dar lumea nu
L-a cunoscut; întru ale Sale a venit, dar ai Săi nu l-au primit. Și celor câți
L-au primit, care cred în numele Lui, le-a dat putere ca să se facă fii ai lui
Dumnezeu” (Ioan 1, 10-12).
„Acum știu de ce a trebuit să faci
asta”, scria Louis Cassels în Povestea lui de Crăciun. Și într-adevăr, Dumnezeu
a trebuit să facă asta, a devenit om ca noi să înțelegem de ce contrar tuturor
încercărilor posibile ale lui Dumnezeu pe parcursul întregului Vechi Testament,
nu am înțeles mesajul Lui. Uneori, trebuie, după cum știm, să devii foarte
intim cuiva pentru a te face înțeles de el. Crăciunul, Nașterea Domnului este
momentul de apropiere absolută a lui Dumnezeu față de oameni pentru a-i face să
priceapă ceea ce El dorește să le transmită.
La Crăciun, Dumnezeu spune
pământenilor: „Poate Nașterea lui Hristos va atrage atenția lor”.
Dumnezeu vorbește acum pe „limba
noastră” fiindcă Cuvântul a devenit trup. Haideți să-I dăm voie acestui Cuvânt
să Se pogoare în inimile noastre.
(Traducere și adaptare de Augustin
Păunoiu după Louis Cassels, A Christmas Parable, https://www.catecheticalcentre.org)
Abonați-vă la:
Postări (Atom)