Un blog despre Religie și ora de Religie. Din dragoste de Dumnezeu. Materiale didactice, fișe de lucru, manuale școlare.
Pagini
- Pagina de pornire
- Forum dedicat Orei de Religie (Portalul profesorului de Religie)
- Blogul de Religie
- Didactica Ortodoxă
- Blog Hrab Alexandru
- Linkuri educație
- Puzzles
- Pagina dedicată Sfântului Nicoale
- Povești moralizatoare
- Materiale Nașterea Domnului
- Materiale Învierea Domnului
- Softuri educationale
- Filme
- Pelerin în Țara Sfântă
- Să-i ajutăm pe cei în suferință
- Desene animate din 1990-2000: Marcelino pan y vino
- Desene animate din 1990-2000: Marcelino pan y vino S02
- Carti
- De pe net adunate și înapoi la lume date
Materiale pe clase
Faceți căutări pe acest blog
marți, 20 februarie 2018
Vindecarea orbului din Naștere clasa a VII-a - Exemplu de urmat
Când vorbește la clasa a VII-a despre vindecarea orbului din naștere, profesorul se poate folosi de următoarele filmulețe:
Pelerinajul la biserici și mănăstiri. Clasa a VIII-a
Alături de ppt. am folosit și următoarea metodă și o fișă din caietul de religie pentru clasa a II-a, semestrul I, ed. Corint.
Fise de colorat cu Iisus Hristos, Praznice, Maica Domnului si Sfinti
La următoarea adresă http://didacticaortodoxa.blogspot.ro/2018/02/fise-de-colorat-cu-iisus-hristos.html găsim nenumărate icoane pe care le putem colora împreună cu elevii.
Un articol care-i privește și pe ortodocși: Privind la elevii mei, îi văd pe viitorii ex-catolici
Este un articol de pe un site catolic, dar ar trebui citit
și de un ortodox, doar în așa fel vom reuși să băgăm la inimă dorințele elevilor.
Privind la elevii mei, îi văd pe
viitorii ex-catolici
Autor: Mary Deturris Poust
Traducere: Radu Capan
Sursa: Aleteia.org, 23 octombrie 2015
Când vine vorba de adolescenți, te aștepți la ochi
dați peste cap și apatie, dar pune-i la o oră de religie după o zi lungă de
școală, cam când le-ar fi ora de masă, și vei vedea un nivel de dezinteres ce
te va face să vrei să te urci pe pereți. Cu așa ceva ne-am confruntat
la un moment dat eu și soțul meu.
Scena nu era nici nouă, nici neașteptată. Predaserăm
acelorași copii și în anul anterior,
fiind vorba de un program de doi ani care culmina cu primirea Mirului
primăvara. Dar eu aș
pune pariu că apatia lor nu are atât de mult de a face cu vârsta, cât cu
lipsa temeliilor catehetice. Am folosit toate trucurile indicate în cărți – de
la activități de grup la sesiuni de întrebări, ba chiar i-am mituit cu brioșe
de exemplu – pentru a-i face pe acești copii să mă asculte când le vorbesc
despre Liturghie, despre Evanghelie, despre frumoasele învățături și tradiții
catolice. Și totuși, an de an, când se întorc fără chef la ore, ajung să fiu
bucuroasă dacă jumătate dintre ei își amintesc „Tatăl nostru”.
Când mă uit la acești copii – indiferent de vârstă,
indiferent dacă au mers la școli catolice
sau de stat – am impresia că văd 75% dintre viitorii ex-catolici. Vina
cade în mare parte pe Biserică, aceea care, de decenii bune, i-a lăsat pe
părinții acestor copii să trăiască înfometați spiritual, făcându-le o cateheză
slabă în tinerețe și oferindu-le predici care nu au reușit să îi provoace și să
îi implice ca adulți. După cum le spunea Papa Francisc preoților la o
hirotonire anul acesta: „Fie ca predicile voastre să nu fie plictisitoare; fie
ca predicile voastre să atingă inimile oamenilor pentru că vin din inima voastră”.
Unii ar putea spune că în ciuda predicilor plate, Preasfânta Euharistie ar
trebui să fie suficientă pentru a-i atrage pe oameni, dar cum ar putea să fie
așa dacă oamenii nu au înțeles puterea și minunăția acestui Sacrament, dat
fiind că nimeni nu i-a învățat așa ceva, nici de la catedră, nici de la amvon?
Oamenii sunt înfometați, da, dar înainte să ajungă să
alerge la Isus în Euharistie, trebuie
să meargă într-o parohie, duminică de duminică, și să asculte cuvintele
care le hrănesc spiritele secătuite și să găsească o comunitate care le
amintește că nu sunt singuri. Ca persoană ce sunt invitată să vorbesc și să țin
zile de reculegere, vă pot spune, din
experiența mea personală și din întâlniri cu alți catolici din toată țara,
că nu prea se întâmplă așa în parohiile din Statele Unite ale Americii. Unele
comunități fac lucrurile așa cum trebuie, dar din păcate sunt excepții și nu
norma. Și atunci oamenii merg în alte părți. Poate la biserica neconfesională
de mai sus de pe stradă, unde predica este captivantă și relevantă, iar
comunitatea implicată total, în mod ironic formată predominant din foști
catolici. Nu au Euharistia, dar sunt oameni ce se simt hrăniți și de aceea se
întorc acolo, săptămână de săptămână. Când mergi duminică la Liturghie,
încearcă să o trăiești din perspectiva unui nou venit și întreabă-te: dacă
aceasta ar fi prima și singura ta experiență catolică, ai mai reveni?
Pe vremea când am scris „Manualul pentru to(n)ți
despre Catehismul Catolic” (Complete Idiot’s Guide to the Catholic Catechism),
am auzit același refren spus de catolicii adulți rupți de credință: „De ce nu
am învățat toate acestea în tinerețe?” Mulți dintre ei au fost crescuți în ceea
ce eu numesc „Era Colajelor”, cu decupat și lipit imagini cu Isus, dar cu prea
puține informații de bază despre lucrurile care te hrănesc pentru o viață
întreagă, despre frumusețea unei credințe vii înflăcărate. Personal, îi sunt
recunoscătoare mamei mele pentru că m-a ajutat să depășesc prăpastia dintre
educația mea religioasă oficială și credința mea personală, și de aceea știu că
pentru a schimba Biserica trebuie să pornim în primul rând de la familiile
noastre.
Cateheza trebuie să înceapă atrăgând familiile în
această lucrare de formare, făcându-le
să se simtă bine primite, dându-le mult mai mult decât buletine
parohiale prin poștă. Doar când simt că aparțin Bisericii vor avea deschiderea
de a-și însoți spiritual copiii și a îmbrățișa calea credinței ca adulți. Când
vom face astfel, își vor aduce copiii cu ei, iar formarea în credință nu va mai
fi văzută ca un certificat de obținut pentru a putea primi un Sacrament, nici
ca o „absolvire” în spațiul religiei, ci ca un prim pas într-o călătorie pe
viață. Desigur, adolescenții vor fi adolescenți. Tot își vor da ochii peste cap
și vor răspunde la întrebări cu o tăcere de mormânt, dar în spate la toate
acestea va fi o temelie a unei credințe reale, o cunoaștere dătătoare de viață
despre faptul că sunt iubiți fără măsură de Dumnezeu care i-a creat, i-a
mântuit și îi așteaptă. Cred că acești copii care vin la orele noastre și se
comportă de parcă nu le-ar păsa deloc de religie au o disperată nevoie de Dumnezeu,
asemenea părinților lor. Dacă nu găsim o cale să îl facem pe Dumnezeu real și relevant
vieților lor, El va rămâne o idee abstractă, la care reflectezi distant și nu
care te implică, ceea ce va fi o pierdere nu doar pentru ei, ci pentru noi
toți.
duminică, 18 februarie 2018
sâmbătă, 17 februarie 2018
Preotul ca educator - Prof. Univ. Dr. Constatin Cucoș
Preotul ca educator
Prin
tot ceea ce gândește și întreprinde, preotul se constituie într-un model pentru
cei din comunitatea pe care o slujește. Adevărata lui menire constă în
asistarea spirituală a oamenilor. Cele mai mici gesticulații ale sale sunt
urmărite și amendate ca atare. De aceea, se cere a fi realizată o selecție și
promovare atentă a clerului. „a fi preot – scria S. Mehedinți – înseamnă a fi nobil din naștere,, adică un real
talent etic. Iar a te ridica pe treptele mai înalte ale ierarhiei bisericești
înseamnă că faci parte din aristocrația sufletească a întregii generații cu care
ai venit pe pământ” (1935, p. 45). A merge pe urmele lui Hristos este nu numai
o problemă de conștiință individuală, ci și o chestiune care atinge existența
și igiena morală a unei societăți. Harul inițial, dacă există, se cere a fi
împlinit prin efort susținut, prin încordare spirituală, prin inițiativă și
continuitate practică. „Nu devii peste noapte propovăduitor. A te apropia de
om, de omul modern, este o artă. Esențială este acea putere minunată de a te
pune în pielea lui, de a privi lumea cu ochii lui și de a aduce încet la suprafață
ceea ce dormitează în el: comuniunea. Esențial este să te estompezi, pentru a-L
lăsa pe Hristos să vorbească” (Evdokimov, 19992, p. 180).
Preotul
este inserat lumii în care trăiește și, ca atare, îi va cunoaște disponibilitatea
sau limitele. „Preotul ortodox – scria Ion Tomescu – trebuie să trăiască în
lume și pentru lume. Misiunea lui este deci cu mult mai grea: căci pentru a
îmbunătăți lumea, el trebuie să lupte cu lumea, cu toate ispitele, piedicile și
greutățile vieții ei” 9Tomescu, 1935, p. 12). Precum Fiul lui Dumnezeu, care a
luat chip de om pentru a ajuta pe om, cunoscând bucuriile și durerile ei, la
fel și preotul are obligația de a se integra în comunitate pentru a afla care
sunt trebuințele imediate ale firii omenești. El este un păstor de suflete, dar
poate deveni și un sfătuitor în probleme foarte stringente cu un caracter
consistent pragmatic. „Preotul nu trebuie niciodată să fie sub vremi, ci peste
vremi. Căci preotul este întruparea permanentă a lui Hristos în lume, pentru
Mântuirea Lumii. Trăind într-o epocă, cunoscând toată structura ei, calitățile
și cursul ei” (Rovența, 1940, p. 11). Un preot este prețuit prin cultura sa
intelectuală, profunzimea trăirilor duhovnicești și prin disponibilitatea de a
răspunde afirmativ la trebuințele comunității în care el trăiește. Alegerea unor
preoți s-ar putea realiza în funcție de următoarele calități: darul minții
(căci ei vor purta „Lumina Lumii”), darul frumosului (întrucât vor mijloci
expresii artistice felurite) și darul sufletului (dat fiind că vor modela și vor
îndrepta spiritele oamenilor). La aceste calități vocaționale se vor adăuga în
chip obligatoriu educația profesională, cunoașterea în detaliu a fundamentelor
teologice ale credinței în numele căreia profesează. „O predică bine studiată,
care să provoace și susțină atenția, și a omului cult și a celui incult, poate
să contribuie foarte mult la adâncirea sentimentului religios” (Antonescu,
1937, p. 123). Un preot cultivat va avea mai mari șanse în a prezenta și educa
sentimentele și trăirile religioase. În calitate de duhovnic însă, preotul nu
va fi un simplu transmițător de învățătură, ci o întruchipare a valorilor
creștine și a competenței relaționale, întrucât are de-a face cu oamenii. Oricât
de bine ar fi echipat teoretic, dacă îi lipsește exemplaritatea faptelor și
înțelegerea aproapelui nu poate fi un autentic duhovnic spiritual și deci
preot.
Educația
pe care o exercită preotul este atât implicită,
prin întregul său comportament din biserică și din afara ei, dar și explicită,
prin aceea că el a devenit profesor, integrat corpului profesoral, predând
efectiv în ora de religie. Ca preot în biserică, el va fi pătruns de pietate,
cu puternice convingeri moral-religioase, altruist și generos, cu un suflet
blând și deschis, fiind un mângâietor pentru ceilalți. Ca profesor, preotul va
poseda temeinice cunoștințe psihologice și pedagogice, va fi apropiat și
iubitor de copii și tineri, își va însuși aparatul conceptual specific psihopedagogiei,
limbajul comun întru buna și aleasa înțelegere cu ceilalți profesori. De altfel,
printre ceilalți profesori, preotul va fi un model exemplar de conduită
profesională și didactică (nu este exclusă chiar opera de catehizare a
propriilor colegi, dat fiind că nu toți profesorii agreează ideea unei educații
creștine). El poate contribui stimulativ la întărirea coerenței colectivului de
profesori și se poate constitui într-un factor de mediere a eventualelor conflicte.
Un bun profesor-preot se cere a avea calități, precum cele invocare de Margaret
Lindsey (1978, p. 101-102): profesionalitate și cultură de specialitate,
experiență în domeniu, capacitate de individualizare a cunoștințelor, spirit
coordonator, spirit planificator și anticipator. Ține de demnitatea preotului
să acceadă la un comportament profesoral care să-l facă egal cu orice om de la
catedră. Nu este suficient ca preotul să posede numai cunoștințe bogate de teologie.
„Ne trebuie biserică nouă, religie vie, religie cu apostoli convinși de rostul
iubirii creștine – scria George Bota – iar nu apostoli cu rude mari și
strălucitoare și cu vorbe goale și neînțelese” (Bota, 1929, p. 84). Ca și în
cazul altor profesori, cultura psihopedagogică joacă un rol de primă importanță
pentru a vehicula, a transmite cunoștințe, a forma atitudine și convingeri
superioare. Un apostol al lui Iisus este un învățător prin excelență. Învățătura
a ocupat cea mai mare parte din activitatea lui Hristos. Oare nu același lucru
se cuvine și din partea preotului? Nu trebuie să fie el un exemplu pentru
comunitatea credincioșilor? „Dacă vrei să dai viață învățământului, atunci
trebuie ca elevii să muște în fiecare zi și la fiecare lecție viață din viața
ta, până la definitiva epuizare; astfel, dacă aceasta nu se întâmplă, atunci un
mort comunică lucruri moarte celor vii, ca să-i omoare și pe ei” (Miclea, 1942,
p. 136).
Relația
dintre preot și copil este asemenea aceleia dintre un guru, un maestru și un
discipol, un novice. Orice discipol posedă o experiență personală, un mod de a
fi, care se cere a fi cunoscut și respectat de către magistru. Preotul are de
jucat rolul unui ghid spiritual, care nu poate fi înlocuit de părinți sau
profesori. Atitudinea sa va fi de înțelegere și bunăvoire, și nu de maltratare
a sufletelor. El este un „călător al adâncimilor” (Davy, 1987, p. 66) din sufletul
omului. „Educatorul este un om care trebuie să citească într-un suflet frumosul
poem pe care Dumnezeu l-a scris; să-l citească, să-l deceleze și să-l facă să apară
scris în literele vieții, precum savantul citește opera divină în steaua ce
lucește pe firmament. Educatorul este dintre dată mag și profet” (Ponsard, 1937,
p. 46). Este mare lucru să știi să-ți asumi această misie de călăuză
spirituală, în cazul în care există, se cere a fi forjată și perfectată prin
metodă, prin însușirea unor minime, dar indispensabile, cunoștințe de psihologie
și pedagogie sistematică.
Educația
religioasă nu este o simplă meserie pe care o poate îndeplini orice, ci
constituie o deprindere care este cucerită și însușită cu efort și credință
exemplară. Personalitatea catehetului își lasă direct amprenta asupra
profilului spiritual al catehumenului. Preotul este un apostol al neamului și
al comunității pe care o slujește. El va fi cuprins de entuziasm și încredere
în ceea ce face. El va da dovadă de înțelegere, răbdare și îngăduință față de
cei pe care îi asistă și îndrumă spiritual[1].
[1] Constantin
Cucoș, Educația religioasă. Conținut și
forme de realizare, Editura Didactică și Pedagogică, R.A., București, pp.
122-124.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)