Academia Română se opune introducerii de noi materii și diminuării
disciplinelor vechi „verificate de la Renaștere încoace”
Punctul de vedere al Academiei Române
privind unele aspecte ale învăţământului preuniversitar din România
Recentele constatări date
publicităţii, referitoare la procentajul ridicat al elevilor români afectaţi de
analfabetismul funcţional, dar şi îngrijorarea produsă de analfabetismul primar
(cauzat de neputinţa şcolarizării tuturor copiilor de vârstă şcolară) şi de
abandonul şcolar, determină Academia Română să propună un set de măsuri,
reieşite din experienţa celui mai înalt for de consacrare a valorilor
intelectuale şi de cercetare din România. În plus, în contextul fixării unui
număr mai mic de ore pe săptămână pentru învăţământul preuniversitar, există
riscul reducerii timpului alocat unor discipline şcolare clasice.
Până la adoptarea unei noi legi a
educaţiei naţionale, menită să fie stabilă şi să cuprindă, mai mult principii
decât date concrete (acestea trebuie să fie detaliate în statute şi
regulamente), este nevoie de un set de măsuri care să stabilizeze şcoala
românească şi să-i confere perspective bune de dezvoltare, fără a ceda în faţa
unor presiuni conjuncturale, derivate dintr-o percepţie pripită asupra
schimbărilor din societatea contemporană şi lipsită de o analiză profundă şi
riguroasă. În acest sens, semnalăm şi propunem următoarele:
1. Presiunea nejustificată de a
introduce noi discipline şcolare trebuie să fie oprită, prin crearea, în cadrul
materiilor existente, a noi conţinuturi care să răspundă dinamicii societăţii
contemporane. Astfel, protecţia mediului, combaterea poluării se pot studia la
Geografie, educaţia financiară şi bancară la Ştiinţe sociale şi la Istorie (în
liceu), educaţia civică şi constituţionalismul la Istorie, nutriţia sănătoasă,
educaţia igienică şi educaţia sexuală la Biologie, circulaţia pe drumurile
publice la Dirigenţie etc. Practic, nu există discipline şcolare actuale în
cadrul cărora să nu se plieze temele stringente pentru actualitate. Propunerile
de a introduce discipline noi şi de a le elimina sau diminua pe cele vechi –
verificate de la Renaştere încoace – sunt lipsite complet de realism şi de
spirit pedagogic. De asemenea, ideea de a avea mai multe discipline încheiate
cu medii semestriale şi anuale şi derulate în câte o oră pe săptămână este
lipsită de orice fel de fundamentare psiho-pedagogică. Disciplinele de o oră pe
săptămână au cea mai slabă eficienţă în procesul de predare-învăţare.
2. Presiunea prin care se cere
eliminarea sau reducerea drastică a teoriei în favoarea susţinerii
deprinderilor practice are, de asemenea, un grad mare de periculozitate. În
şcoală, teoria şi practica trebuie să fie îngemănate într-o sinteză armonioasă,
fără de care rezultatele ajung să fie dezastruoase. Fără cunoştinţe teoretice
temeinice, acumulate în memoria elevilor, deprinderile practice... citește mai
departe aici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu